Sarah Drath | Germany | 2016 | 8 min

Ein schöner Raum, der Kasten einer Uralt-Telefonvermittlung. Eine Frau verbindet gelegentlich Anrufer. Herr Mustafa Kemal bittet, zu Mustafa Ismet durchgestellt zu werden. Letzterer war tatsächlich ein politischer Weggefährte von (Mustafa Kemal) Atatürk. Streng komponierte Bilder arbeiten das parabelhafte der Szene heraus. Daher benötigt die Telefonapparatur auch keine Kabel. Ein feinsinniger Abschiedsgruß an die aufgeklärte Türkei Atatürks, vor Herrn Erdoğan.
We see a pretty room with a vintage telephone-switchboard. A woman puts calls through. Mustafa Kemal wants to talk to Mustafa Ismet. Tthe latter was in actual fact a political companion of (Mustafa Kemal) Atatürk. Precisely composed images underline the parable style of the film’s narration. This is why the switchboard needs no cables. Telefon Santrali can be read as a subtle farewell to Atatürk‘s enlightened Turkey, before Mr. Erdoğan came to power.

Sonntag, 5. Block (13.30 – 15.15 Uhr), 3. Film

Sarah Drath (*1989), has been studying film and contemporary media at the Hochschule für Bildende Künste Hamburg, since 2012. Films: DUMPING GROUND (2015), WHAT IT IS (2014).

Contact: Sarah Drath | sarah.drath@gmx.net